Photobucket

Thursday, February 28

Kem Tahunan Junior Intake 34

What can I say... 2 minggu yang saaaaangat best dan sangat bermakna untuk aku. Permulaan tahun 2013 yang sangat baik. Haha... Memang x salah keputusan aku untuk join Palapes. Tercapai jugak hajat aku untuk pegang senjata, rasa sendiri 'camping' dalam hutan berhari-hari tanpa guna khemah yang sempurna.

 Seminggu lebih just duduk di markas. Jalani ujian bertulis n ujian senjata. Merangkak-rangkak aku nak buat ujian senjata. Cuak asyik kena sergah je dengan YO. Tapi, Alhamdulillah. Lepas lah kot. haha... Ujian bertulis plak. Tak payah cakap. Memang fail. Baca buku 10 minit before exam. X taulah macam mana resultnya. Lepas je ujian2 segala, terus 'bekerja' seperti biasa. X lain x bukan sebagai fitik. Macam-macam fitik ada. Fitik cookhouse, ransum, senior n inter. Untuk fitik senior n inter ni, junior just tolong set up tempat diorang ujian. Penat jangan cakap. Kalau dah minat, penat macam mana pun sanggup. Haha... Nak tercabut tulang-belulang buat semua kerja, tapi happy je. Banyak pengalaman dapat masa kem ni. Baru tahu serba sedikit kehidupan seorang askar. Betapa tabahnya askar-askar menjalankan tanggungjawab mereka. Aku yang hanya sebagai pegawai simpanan pun dah rasa sangat penat, askar tetap apatah lagi. Tabik springlah kat askar2 sekalian...

Beberapa hari berkampung kat area Sungkai n Tapah. Buat latihan medan dekat hutan. Dengan hujan lebat waktu malam. Dan dengan agas yang menyerang. X lupa jugak kepada pacat2 yang bertandang. Fuhh... pengalaman yang x akan dapat kat tempat lain. Masa seminggu lebih kat markas, rasa macam masa berlalu dengan sangat lambat. Tapi bila kat hutan, rasa masa berlalu sepantas kilat. Sedar-sedar je, dah kena balik ke markas. Sekejap sangat rasanya. Tapi masa yang sekejap nilah, masa yang sangat berharga bagi aku. Dapat mengenal kawan dengan lebih dekat. Dapat pupuk kerjasama yang x pernah aku rasa sebelum ni. Walaupun majoriti lebih muda dari aku, sikap tolak ansur dan saling membantu dan ambil berat yang ada membuatkan aku x rasa kekok. 

Baru beberapa bulan kami kenal. Tapi ikatan yang terjalin seperti kami telah kenal selama bertahun-tahun lamanya. Mungkin ikatan ini lagi kukuh dari ikatan-ikatan yang pernah terbina sebelum ni. Tipu kalau x ada cerita duka. Tipu kalau x ada cacat cela. Tapi perkara positif yang berlaku sepanjang kem ni, dah lebih dari cukup untuk menutup pandangan terhadap perkara-perkara yang negatif. Harap ikatan yang terbina berkekalan hingga ke akhir hayat. 

No comments:

My Blog List

Pantasnya Masa Berlalu...


Make your own Countdown Clocks

✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾❁◕ ‿ ◕❁❀◕ ‿ ◕❀✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾