Photobucket

Thursday, November 21

Bagaimana melatih diri anda memberi kemaafan?

Bagaimana melatih diri anda memberi kemaafan?
  1. Yakin bahawa setiap kejahatan ada pembalasannya
Hampir kesemua manusia tidak mengira agama, bangsa dan negara percaya bahawa kebaikan akan dibalas kebaikan dan kejahatan akan dibalas kejahatan.


2.   Fokus kepada perkara positif
Setiap apa yang berlaku mempunyai kesan baik dan kesan buruk. Jika teman lelaki anda jatuh cinta dengan kawan baik anda dan mereka akhirnya berkahwin, jangan lihat perkara ini sebagai sesuatu yang negatif. Cuba lihat daripada sudut yang lebih positif. Anda mungkin berpeluang untuk mencari teman lelaki yang lebih baik dan lebih sesuai dengan anda. Mungkin anda kini boleh lebih fokus kepada kerjaya yang anda impikan.


3.  Sibukkan diri anda dengan aktiviti baru
Halang minda anda daripada berfikir mengenai peristiwa pengkhianatan itu dengan aktiviti-aktiviti yang anda gemari. Perasaan telah dikhianati adalah satu perasaan yang amat berat untuk dilupuskan, perlu ada rancangan yang baik untuk menghilangkan perasaan ini. Ia tidak akan hilang begitu sahaja.

4.  Beri masa kepada diri anda
Anda perlu beri masa kepada diri anda untuk member kemaafan. Seperti luka di tubuh, perasaan negative juga memerlukan masa untuk sembuh. Jika anda tidak boleh memaafkan pada hari ini, cuba maafkan pada hari esok.

5. Maafkan dan lupakan
Setelah anda rasa anda boleh memaafkan, lupakan kejadian itu. Jika kawan-kawan anda masih bercerita mengenai kejadian itu, minta mereka untuk berhenti bercerita lagi. Apabila anda sudah mula melupakan peristiwa tersebut dan sudah memberi kemaafan, hati anda akan mula terasa tenang.

Keajaiban Sebuah Kemaafan, Elzara Hariri

It is He Who accepts repentence from His servants and pardons evil acts and knows what they do. (Surat Ash-Shura, 25)

No comments:

My Blog List

Pantasnya Masa Berlalu...


Make your own Countdown Clocks

✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾❁◕ ‿ ◕❁❀◕ ‿ ◕❀✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾