Photobucket

Tuesday, September 21

Royal Jelly

Royal Jelly ialah makanan khas yang hanya dimakan oleh Ratu Lebah, dimana makanan tersebut dihasilkan oleh lebah itu sendiri. Royal Jelly dimakan oleh Ratu sepanjang hayatnya. Terdapat dua peringkat penghasilan Royal Jelly. Pada peringkat permulaan, Royal Jelly , asal dari manisan bunga dikutip oleh lebah dan seterusnya diproses sendiri oleh lebah tersebut sehinggalah terhasilnya madu. Peringkat berikutnya, ia diproses oleh lebah itu sendiri sehingga terhasilnya Royal Jelly.

Royal Jelly mengandungi Asetikolin yang berfungsi memperkuat hati dan pundi hempedu. Asetikolin ini hanya boleh didapati dari dua sumber sahaja iaitu Royal Jelly dan otak manusia. Walaupun mempunyai pelbagai khasiat, namun Royal Jelly ini tidak dapat betahan lama. Royal Jelly segar hanya mampu bertahan selama tiga hari, selepas itu kebanyakan zat dan vitaminnya akan teroksida dan akhirnya musnah. Oleh kerana itu, Royal Jelly selalunya disejukbekukan (Lyophilized) supaya semua zat dan vitaminnya terpelihara. Royal Jelly tidak akan dapat dihasilkan semula oleh manusia di makmal sebaliknya ia adalah hasil semulajadi yang diproses oleh lebah itu sendiri.

            Lebah mempunyai cara mereka tersendiri dalam menghasilkan Royal Jelly. Apabila mereka mengutip manisan atau debunga, sebahagian dimakan oleh mereka sendiri manakala sebahagian lagi disimpan di dalam kantung madu yang terdapat di dalam abdomen badan lebah dan dibawa pulang ke sarang. Cairan ini dinamakan madu dan ia dijadikan makanan untuk larva atau lebah-lebah yang lain.  Sebahagian lagi memasuki peringkat kedua pemprosesan di mana ia masuk ke dalam perut dan seterusnya diserap ke dalam sistem penghadaman lebah lalu dibawa ke kelenjar Faringeal. Akhirnya cairan tersebut dikeluarkan semula dan terhasillah satu cecair yang menyerupai seakan-akan susu (berwarna putih kekuningan). Ianya berbeza dengan madu yang lebih manis. Walaupun rasanya sedikit masam, namun ia mengandungi pelbagai khasiat dan panawar ke atas kebanyakan penyakit-penyakit manusia berbanding madu. Cecair inilah yang dinamakan Royal Jelly. Royal Jelly umumnya di simpan dalam botol yang ditempatkan dalam freezer untuk mengekalkan nutriennya. Keadaan ini menyebabkan Royal Jelly tidak dapat dibeli dalam jumlah sedikit, dan hanya mampu dibeli oleh orang-orang yang berkemampuan.

No comments:

My Blog List

Pantasnya Masa Berlalu...


Make your own Countdown Clocks

✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾❁◕ ‿ ◕❁❀◕ ‿ ◕❀✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾