Photobucket

Thursday, February 24

First Time Proses Ayam...


23 Feb 2011

Ni lah amali poltri kitorang kali ni. Sembelih ayam secara manual. Dari bab sembelih, cabut bulu, proses, semuanya kitorang buat sendiri. Opsss, silap. Bukan kitorang yang sembelih tapi pihak TPU. Cuak jugak mula2 tu kan. Ramai dok rasa bersalah kat ayam tu. Tapi, xpe kawan-kawan, kita buat untuk tujuan belajar. 
Part paling best, cabut-cabut bulu ayam. haha~ Kenapa? Coz, masa tu buat ramai2, rasa macam tengah sediakan lauk kenduri la plak. Paling x best, time nak keluarkan organ-organ ayam tu. Baunya, perghhh!!! Gua cakap sama lu beb, menusuk kalbu... esp kalau intestine die pecah. Papepun, amali ni memang sesuatu yang menarik dan akan aku ingat samapai bila2. Ayah dah siap cakap, nanti balik kampung, bolehlah sembelih ayam sendiri. Ooo, tarak berani... karang jadi bangkai, sia-sia je... Baik serahkan pada yang pakar. 
Ayam yang disembelih ni sume ayam yang kitorang jaga sejak umur diorang 1 hari samapailah semalam, 42 hari. Sedih tu memanglah sedih, tapi nak buat macam mane kan, memang itulah tujuan kitorang jaga ayam2 tu.  Aku siap bagi gelaran lagi kat ayam2 kitorang. CHICK BROTHERS. Macho x? Mestilah macho sebab aku yang bagi nama. Haha~

Well, skrang dah kol 1.40, kol 2 karang kelas. Gua chow dulu la ye... Assalam...

No comments:

My Blog List

Pantasnya Masa Berlalu...


Make your own Countdown Clocks

✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾❁◕ ‿ ◕❁❀◕ ‿ ◕❀✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾