Photobucket

Monday, June 11

Demam, selesema, ulcer

Dua hari lepas, hujan agak lebat jugaklah. Tetibe plak tu, n non-stop (ada ke hujan stop2?). Lama ke x, aku berapa nak ingat la plak. Lama kot. Walaupun aku syok berteduh kat rumah, n x kena setitik pun air hujan masa tu. Ntah kenapa, start semalam, asyik bersin memanjang. Nak kata sebab sejuk, xdela sejuk sangat. Macam biasa je. Hmmm... 


Sepanjang 21 tahun aku hidup, seingat aku jarang aku kena demam n selesema. Untung la kan. Kalau demam setahun sekali pun susah nak dapat n sekejap je. Selesema je lah, berminggu jugak baru nak baik. Alhamdulillah. 

Tapi walaupun jarang kena demam, aku dari kecik x sah klau x kena ulser mulut. Purata sebulan sekali jugak lah. 


Kadang-kadang kalau kena ulcer, x rasa apa2. Imun dah kot (haha). Tapi imun camna pun, kalau time dia sakit, pergghhhh!!! Pedihnya mencengkam tulang. Especially kalau ada ulcer kat bawah lidah, gusi n dekat tekak.


 Masa sek menengah, pernah sekali aku kena ulser. Teruk jugak la. Penuh mulut aku kena ulcer. Sempat jugak aku kira masa tu. Lebih kurang 20 ulcer jugaklah. Aku dah pikir macam2 dah masa tu. Coz, aku ada baca, klau kena ulcer banyak2 macam tu, maybe kena kanser mulut. Mak aiii... Cuak tahap gaban aku. Tapi lama2 ulcer tu hilang sikit demi sikit. Doktor pernah cakap. Ulcer jadi maybe sebab kurang air or stress. Aku rasa kurang air kot.

BSAL, air penting untuk kesihatan, k... Minum air masak banyak-banyak. X memudaratkan kesihatan pun. Kesihatan bertambah baik adalah. X mahal pun air tu. Boleh dapat free je.

 

No comments:

My Blog List

Pantasnya Masa Berlalu...


Make your own Countdown Clocks

✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾❁◕ ‿ ◕❁❀◕ ‿ ◕❀✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾