Photobucket

Monday, June 11

Terap


Ni lah rupa buah terap bila dah masak. First time aku jumpa buah ni masa kat UPMKB, tahun lepas. (=____=") Dahsyat kan? Dah 3 tahun duduk sana, sem last baru aku perasan buah ni. Dah lah hari2 dok lalu sebelah dia. Aku start perasan buah terap ni bila malam2 aku lalu atas bukit nak pergi kuliah. Scary yang amat. Dahlah lampu jalan mogok x nak menyala, pastu lalu bukit tu, tetiba bau wangi semacam. Kepala dah bayang macam2 dah. Nasib baiklah ada jugak orang yang lalu situ. Kalau x, memang dah langkah seribu aku. (haha). Next2 day, barulah aku tau. Tu sebenarnya bau buah terap yang dah masak. Seriously, sangat wangi.


Masa LI kat unit kerbau n lembu (Sem 6), kitorang pergi unit rusa. N kebetulan hari tu, ada buah terap yang dah masak. Pe lagi. Dengan pantas, pokok dipanjat n buah tersebut diambit. Bukannya rendah pokok tu. Tinggi lah jugak. Ala2 tinggi pokok durian kot. (Maybe pendek sket). Lepas amik buah tu, dengan x sabarnya, kopekla buah terap tu. Ceh, x masak lagi rupanya. Rupa buah tu, lebih kurang macam cempedak. Isi pun, bentuk lebih kurang. Tak taulah. Maybe diorang adik-beradik kot.


Pekerja TPU (yang jaga unit kitorang) cakap, kena tunggu buah tu jatuh dulu. Yang dah jatuh tu, confirm dah masak. But, masalahnya bila buah tu jatuh, dia terus pecah. So, terburailah semua isi dia. Kena cepat2 kutip. Kalau lagi hebat, gi tangkap buah tu. Masa kat unit rusa tu, lawak plak rasanya. Masa buah tu jatuh, kitorang terpaksa plak berebut dengan sekor rusa ni, nama dia Rose. Dia dari start lagi dah ada kat pokok tu. Menanti buah jatuh la kot. Bila ada buah yang jatuh, konfirmlah ada isi yang terkena tanah. Kitorang hanya mampu melihat jelah isi yang dah kena tanah tu. Rezeki untuk Rose yang setia duduk kat bawah pokok terap tu. (huhu)

Ada satu time ni, kawan aku gi guna dahan nak jolok buah yang dah masak (warna kulit kuning macam dalam gambar). But unfortunately, dahan tu patah n pappp... Tepat kena kat kepala aku. Dalam banyak2 kepala, kenapalah kepala aku jugak yang jadi mangsa. Biol aku kejap... Tapi xpelah, dapat jugak merasa buah terap tu. Sedap gilerrr!!! Manis lagi. Wangi lagi. Aiii... tetiba rasa macam nak makan buah terap. Tapi mana nak dapat kat sini... Takkan kena balik UPMKB kot. X nak aku... (hahahahaha)

No comments:

My Blog List

Pantasnya Masa Berlalu...


Make your own Countdown Clocks

✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾❁◕ ‿ ◕❁❀◕ ‿ ◕❀✿◕ ‿ ◕✿ ❀◕ ‿ ◕❀ ❁◕ ‿ ◕❁ ✾◕ ‿ ◕✾